Privacy en Klachtenregeling
Privacy
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik een dossier aanleg, waarin gegevens opgenomen worden over uw gezondheid en de behandeling.
Het is een wettelijke plicht opgelegd door de WBGO om een dossier aan te leggen.
Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en die ik na uw expliciete toestemming heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld een huisarts.
Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen, dit betekent:
- Zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke en medische gegevens.
- Er voor zorgen dat derden, onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens in het dossier.
De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
- of voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing.
- Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik of mijn administrateur, een factuur kan opstellen.
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren en expliciet uw toestemming vragen.
Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 20 jaar bewaard.
Privacy op de zorgnota
Op de zorgnota die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u deze nota kan declareren bij uw zorgverzekeraar.
- Uw naam, adres en woonplaats
- Uw geboortedatum.
- De datum van de behandeling
- Een korte omschrijving van de behandeling, zoals bijvoorbeeld natuurgeneeskundige behandeling.
- De kosten van het consult.
Klachtenregeling
Bij het verlenen van goede zorg past ook een juiste omgang met (signalen van) onvrede. Als VNRT therapeut ben ik op grond van de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten, en geschillen zorg) verplicht een klachtenregeling te treffen voor mijn cliënten. Dit wordt geregeld via de VNRT, deze beroepsorganisatie heeft daartoe een klachten regelement opgesteld waarin de algemene regels van de VNRT voor de omgang met onvrede , ervaren tekorten of klachten beschreven staan.
Een klacht en wat nu?
- Maak het kenbaar en ook bespreekbaar.
- Voelt u zich niet in staat dit te doen of komen we er samen niet uit dan kunt u zich wenden tot een gratis klachtenfunctionaris. Deze ondersteunt u bij het formuleren van uw klacht, en de afhandeling ervan.
- Indien dit niet naar tevredenheid is afgehandeld kunt u zich wenden tot de geschillencommissie complementaire en alternatieve geneeswijzen, waar ik als therapeut ben aangesloten. Deze commissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in complementaire zorg. De uitspraak is bindend.
Meer informatie over de klachtenregeling kunt u vinden op de website van de VNRT ,
www.vnrt.nl/clienten/klachtenregeling
.